Wandeling richting Jonvelle

Langs het museum (30 min/1h/1h30)

Vertrek door de poort en sla rechtsaf; sla bij de splitsing weer rechtsaf. Loop de weg af tot de T-splitsing. Kijk of er koeien in de wei staan: zo nee, loop rechtdoor het weiland in; zo ja: kruip onder het hek door en wees lief voor de koeien; of besluit om linksaf te slaan en een alternatieve wandeling te maken naar Villars-le-Pautel (zie daar).

Loop het weiland recht omhoog tot de wijngaarden. Sla bij het begin van de wijngaarden rechtsaf op het karrespoor.

Nu heb je twee mogelijkheden:

1. De korte route (voor een wandeling van een half uur): volg deze weg om uit te komen bij het museum met een gallo-romeins badhuis, sla na het museum rechtsaf voor de terugweg naar Bourbévelle: volg de weg tot je een bordje ‘Bourbévelle’ rechtsaf ziet en sla die weg in. Nu ben je weer bijna thuis!

2. De langere route (voor een wandeling van een klein uur): Loop na de wijngaarden linksaf de heuvel op. Kijk af en toe achterom voor het uitzicht. Loop richting de bosrand en houd zo rechts mogelijk. In de hoek van het weiland begint weer een pad, te herkennen aan bordjes met een groen kruis. Loop verder rechtdoor en volg het pad tot de T-splitsing. Sla rechtsaf (dus volg niet het groen-kruisbordje) en bewonder de leuke stenen wegwijzer. Houd rechts aan. De weg loopt uit op een splitsing: vanaf hier kun je Bourbévelle en het huis zien liggen. Sla linksaf voor een wandeling op en neer naar het dorpje Jonvelle, een omweg van een half uur extra. Sla rechtsaf om terug te keren naar huis of het museum met het gallo-romeins badhuis te bezoeken. Het museum ligt aan het weggetje dat rechtsaf naar boven leidt, om naar huis te gaan volg je de weg verder. Bij een splitsing met het bordje ‘Bourbévelle’ sla je linksaf en ben je weer bijna thuis!

Meer omgeving…

Afkoelen aan het water

Op stikhete dagen is het aan het water net wat koeler. Wat bomen, een licht briesje, misschien een terrasje of een picknick aan de oever? We geven je wat opties: Het is wel eventjes rijden (40 min), maar bij de

Lees meer »

Glasblazerij Passavant-La Rochère

De enige overgebleven glasblazerij van de 200 die de Vogezen eens telde. Dankzij het enorme bos van Darney en de vele natuurlijke waterbronnen was deze regio ideaal voor het maken van glas: hout voor het vuur, water voor het koelen.

Fruitkweker Grandieu, Grignoncourt

De familie Grandieu heeft een indrukwekkende appel- en perenboomgaard op de prachtige heuvel boven het dorpje Grignoncourt. Ze telen ook aardbeien en ander zomerfruit. In hun winkeltje kun je lekkere zelfgemaakte sappen kopen, maar ook andere biologische groenten en biologisch