Wandeling richting Jonvelle

Langs het museum (30 min/1h/1h30)

Vertrek door de poort en sla rechtsaf; sla bij de splitsing weer rechtsaf. Loop de weg af tot de T-splitsing. Kijk of er koeien in de wei staan: zo nee, loop rechtdoor het weiland in; zo ja: kruip onder het hek door en wees lief voor de koeien; of besluit om linksaf te slaan en een alternatieve wandeling te maken naar Villars-le-Pautel (zie daar).

Loop het weiland recht omhoog tot de wijngaarden. Sla bij het begin van de wijngaarden rechtsaf op het karrespoor.

Nu heb je twee mogelijkheden:

1. De korte route (voor een wandeling van een half uur): volg deze weg om uit te komen bij het museum met een gallo-romeins badhuis, sla na het museum rechtsaf voor de terugweg naar Bourbévelle: volg de weg tot je een bordje ‘Bourbévelle’ rechtsaf ziet en sla die weg in. Nu ben je weer bijna thuis!

2. De langere route (voor een wandeling van een klein uur): Loop na de wijngaarden linksaf de heuvel op. Kijk af en toe achterom voor het uitzicht. Loop richting de bosrand en houd zo rechts mogelijk. In de hoek van het weiland begint weer een pad, te herkennen aan bordjes met een groen kruis. Loop verder rechtdoor en volg het pad tot de T-splitsing. Sla rechtsaf (dus volg niet het groen-kruisbordje) en bewonder de leuke stenen wegwijzer. Houd rechts aan. De weg loopt uit op een splitsing: vanaf hier kun je Bourbévelle en het huis zien liggen. Sla linksaf voor een wandeling op en neer naar het dorpje Jonvelle, een omweg van een half uur extra. Sla rechtsaf om terug te keren naar huis of het museum met het gallo-romeins badhuis te bezoeken. Het museum ligt aan het weggetje dat rechtsaf naar boven leidt, om naar huis te gaan volg je de weg verder. Bij een splitsing met het bordje ‘Bourbévelle’ sla je linksaf en ben je weer bijna thuis!

Meer omgeving…

Rondwandeling Villars-le-Pautel

Vertrek door de poort richting Villars-le-Pautel; sla bij de splitsing meteen weer rechtsaf. Loop de weg af tot de T-splitsing.  Sla linksaf richting Villars-le-Pautel. Vergeet niet van het uitzicht te genieten. Na ongeveer 3 km is aan je linkerhand een

Lees meer »

Wijngaarden van Coiffy-le-Haut

In dit dorpje, mooi gelegen in de heuvels boven Bourbonne-les-Bains, zitten nog twee wijnmakers, tegenover elkaar in de hoofdstraat. Van biologische wijnmaakster Florence Pelletier is met name de champagne (‘methode traditionnel’) absoluut een aanrader, aan de overkant kun je ook

Kuuroordtoeren in Plombières-les-Bains

Ach wat een geweldig vergane-glorie-kuuroord is Plombières-les Bains, het bekendste Vogezer kuuroord waar zelfs Napoleon destijds van zijn obstipatie (of juist diarree? Beide kwalen zijn hier te verhelpen!) verlost hoopte te raken. Schitterende fin de siècle hotels staan pruilend leeg